| Kunstenaarsleven
mijn kunstenaarsleven

Kleine stukjes informatie over het kunstenaarsleven

Inleiding : Ik moet blogs schrijven.

Wat ik het liefste doe

Hoewel ik een creatief persoon ben, is schrijven niet echt mijn ding. Mijn creativiteit in mijn kunstenaarsleven komt tot uiting door te werken met hout en verf.
En ik hou van mooie en kwalitatief goede voorwerpen.

De houten objecten die ik met veel zorg heb maakt zijn stuk voor stuk uniek. Ze zijn het resultaat van een ingeving (= inspiratie) die ik vervolgens wil concretiseren tot een tastbaar voorwerp. Daar heb ik een basis voor nodig. Dit betekent werktekeningen maken, hout op maat zagen, monteren en schuren. In dit proces heb ik al rekening mee gehouden of de vorm die ontstaat past bij de schildering die ik wil toepassen. Dit hele proces van maken is het beste deel van mijn kunstenaarsleven!

Dingen die ik moet doen – marketing

Maar ik wil mijn werk ook onder de aandacht brengen van kunstminnende kopers.

Als kleine zelfstandige, en dat ben ik tenslotte als kunstenaar, ben ik niet alleen bezig met de leuke dingen. Om mijn werk onder de aandacht van het publiek te brengen moet ik ook een soort marketingmanager zijn.

Maar hoe zorg je er voor dat je werk gezien wordt? Bijvoorbeeld door aandacht te vragen in kranten en tijdschriften, deel te nemen aan kunstbeurzen en te exposeren in galerieën. Maar naast het fysiek presenteren op tentoonstellingen of in galeries, bestaat er ook nog het internet !!!

Dingen die ik moet doen – het internet

Als ouder iemand die niet met internet is opgegroeid, is mijn houding ten opzichte van de online wereld enigszins ambivalent. Aan de ene kant zie ik de enorme mogelijkheden die er online zijn, aan de andere kant weet ik inmiddels uit ervaring hoe moeilijk en arbeidsintensief het is om deze mogelijkheden goed te benutten.

Website

Jarenlang had ik een mooie website die er best goed uitzag. Mooie foto’s en beschrijvingen van de geplaatste items. Maar helaas weinig bezoekers. Met de tijd groeide het besef dat er heel wat kunde nodig is voor een goede website. En zo besloot ik begin 2020 aan de slag te gaan bij een professional in websitewetenschap, Poulomi.

Google

Uit haar analyse van mijn oude website bleek dat er achter de schermen veel mis was (eigenlijk alles) en waar de “god” Google niet blij mee was. Voor Google was ik geen lid van zijn club en vond het daarom ook niet nodig om internetgebruikers naar mijn website te verwijzen.

Poulomi heeft me vriendelijk bij de hand genomen en me kennis laten maken met het regime van zoekmachines.
Een goede website ziet er uitnodigend uit en is klantvriendelijk.
Maar gevonden en gezien worden op internet is een andere zaak. Hiervoor moet de structuur van de website goed in elkaar zitten, het gebruik van de juiste kenwoorden, een goed formaat van de foto’s, interne en externe links en de hoeveelheid TEKST. Enz. enz. Dus we hadden veel dingen om aan te werken en te verbeteren.

Maar hoera! Al het harde werk heeft geloond en Google bezoekt nu regelmatig mijn website EN attendeert zoekers op het internet op het bestaan ​​van mijn website en toont de resultaten van mijn kunstenaarsleven .

Dit alles heeft het hebben van een website, een goede website, een stuk arbeidsintensiever gemaakt. Maar in volgende blogs kan ik meer in detail beschrijven over dit werk en/of andere activiteiten. Dit alles kost veel tijd die ik niet kan besteden aan mijn hoofdtaak: het maken van sculpturen en kleine gebruiksvoorwerpen zoals kasten en kistjes.

Blog

Bovendien is Google als rupsje “nooit genoeg”. Altijd meer willen, en vooral TEKST.

De objecten op de website bevatten naast foto’s uiteraard ook tekst. Logisch is informatie over maten en materialen. Daarnaast beschrijf ik ook wat de inspiratie was voor het betreffende object. En wijs op details. Liefst alles overzichtelijk en compact. En daarom is de hoeveelheid tekst op de website niet overdreven. Maar als ik wil dat Google nog vaker op mijn website langskomt om “te eten” zal ik hem toch meer tekst moeten serveren.

Maar gelukkig bestaat het fenomeen BLOGS om de hoeveelheid tekst te vergroten en zo Google te bedienen.

Poulomi heeft mij herhaaldelijk gewezen op het belang van meer tekst op de website. Na lang aarzelen en uitstel van mijn kant en wikken en wegen over wat te schrijven, zie hier het resultaat voor meer tekst voor de website.

Dus hier is mijn eerste blog en hoe het zover is gekomen.
En ik hoop dat Google blij met me is.

Fijne dag, Anita